Hvad har Instagram Stories, Facebook Stories, Snapchat Stories og det kommende Twitter Fleets til fælles? De er alle sammen såkaldte social media implementeringer med base i den samme idé; historiefortælling. En story er en serie af billeder, video eller anden type content, der fortæller en historie om noget aktuelt. Visuel storytelling er blevet mere og mere populært, og nu har internettet også fået et åbent historieformat. Googles Web Stories blev lanceret i 2018 under navnet AMP Stories, og er nu tilgængeligt som plugin til WordPress under det nye navn.

Hvad er Web Stories?

Det er et visuelt, hurtigt og letfordøjeligt storytellingsformat til mobilenheder, lanceret af Google. Web Stories tilbyder et fuldskærmsformat med en lang række indholdstyper – video, billeder, tekst, lyd og animation.

I modsætning til lukkede formater som Instagram Stories, er Web Stories åbne og frit distribuerede. Web Stories-pluginet til WordPress gør det meget lettere at fortælle historier på den platform, du ejer: dit website. Og fordi du opretter og udgiver dem på dit eget website, er det dig, der ejer dine stories. Det vil sige, at du har alle rettigheder til dit indhold, modsat på f.eks. Instagram og Facebook, hvor indhold kan blive slettet eller profiler lukket, hvis platformens retningslinjer ikke overholdes.

Selvom funktionen er beregnet til brug på mobilenheder, er det også muligt at se dem på desktop, da der i WordPress pluginet også er indbygget en desktopfremviser. Det betyder, at din visuelle historiefortælling bliver tilgængeligt for alle – ikke kun mobilbrugere.

Det nye format får sin egen placering i toppen af Googles søgeresultatside og vil også få fremtrædende placeringer under Google Billeder, Discover og i Google App.

Sådan vil den nye funktion blive vist i Google Search:

Sådan vil Web Stories blive vist i Google Search

Web Stories giver dig større kontrol over, hvad du offentliggør og hvordan du gør det. Du er selv herre over hvor du poster dine historier, hvilket format skal være og hvor længe du vil have en historie liggende online.

Sådan vil den nye funktion blive vist i Google Discover:

Sådan vil Web Stories blive vist på Google Discover

Farvel til AMP Stories og hej til Web Stories

Som nævnt var AMP Stories navnet på Googles første version af Web Stories. Implementeringen blev lanceret i starten af 2018, som en måde til hurtigt at kunne lave visuelle historier til internettet, ved hjælp af open source-teknologier.

I maj 2020 blev AMP Stories til Web Stories, og i oktober 2020 blev det lanceret på verdens førende platform, WordPress.

Google fortsætter med at forbedre funktionen og pushe det ud til masserne. Tidligere på året blev det meldt ud, at nogle af Googles andre værktøjer, som Rich Results og Search Console, nu kan genkende Web Stories. I WordPress-pluginets indstillinger kan du også sætte tracking ID op til Analytics og dermed få en fornemmelse af, hvordan dine stories klarer sig.

Brug stories i din markedsføring

Du kan bruge Web Stories til mange ting, og mange store brands som BBC, Lonely Planet og CNN er allerede begyndt at bruge det i deres nyhedsfortælling. Selvom det ser ud til, at Web Stories passer bedst til indhold i mindre bidder, kan du gå ret meget i dybden med dine historier. Hvis du kan opbygge en engagerende historie, kan den virkelig blive populær og give værdi til dit website og dine resultater på Google.

Washington Posts historie om SpaceX herunder er et stort journalistisk stykke arbejde og et meget gennemarbejdet eksempel på, hvordan man kan bruge funktionen. Men det behøver slet ikke at være så avanceret for at blive en succes. Så længe dine Web Stories er af høj kvalitet og skaber værdi for dine brugere og dit brand, er det en brugbar vej til at skabe engagerende indhold til dit website.

Washington Post bruger Web Stories på deres website.

Læs også om Instagram Reels: Brug den nye funktion i din branding og marketing