At lave en SEO-strategi der driver kvalitetstrafik til dit website kræver, at du løbende optimerer for at understøtte dine mål.

Mange virksomheder laver ubevidst SEO fejl, når de søgemaskineoptimerer deres website. Derfor får du her nogle af de mest almindelige SEO fejl, så du kan komme problemerne i forkøbet og spare tid.

 

1. Du ignorerer dit websites mobilversion

Søgemaskiner prioriterer mobilvenlige websites. Så hvis dit website ikke er bygget i et responsivt design, bør dette være din topprioritet. Med et responsivt website deler du ikke din trafik mellem flere enhedsspecifikke sites, og det giver generelt dit website en højere troværdighed. Den forbedrede troværdighed har også positiv indvirkning på din rangering på søgemaskiner, og vil selvfølgelig også forbedre brugeroplevelsen for de mange besøgende, der kommer fra mobilenheder.

 

2. Du blokerer søgemaskinernes robotter fra dit website

Det er vigtigt, at dit website kan crawles af søgemaskiner. Det vil sikre, at siderne på dit website er indekseret, hvilket vil sige, at de vises i søgeresultaterne – læs mere om det i punkt 9 i dette indlæg. Sørg for, at din robots.txt-fil tillader, at alle sider på dit website bliver indekseret – undtagen dem, du bevidst vil ekskludere. Nogle CMS (content management systemer) giver dig også mulighed for på sideniveau at bestemme, om søgemaskiner skal crawle siden eller ej. Hvis dit CMS har dette, skal du sørge for at funktionen er aktiveret for alle sider, du vil indeksere.

 

3. Dit website er ikke troværdigt

Søgemaskiner leder efter signaler på pålidelighed, når de crawler dit website. Her er backlinks og SSL-certifikater to enkle metoder til at indikere websitets pålidelighed og understøtte din SEO-strategi.

Backlinks er links fra andre websites til dit. Hvis de websites, der linker til dig er pålidelige, kan det ses som positive peer reviews og anbefalinger, hvilket signalerer troværdighed over for søgemaskinerne. Opbygning af backlinks fra kvalitetswebsites til forskellige steder på dit website, vil over tid øge din samlede pålidelighed.

Et SSL-certifikat er et mere eksplicit signal om troværdighed. Beskytter du din websitedata gennem et SSL-certifikat, krypteres dine data, hvilket gør dit website mere velanset. Faktisk straffer Google websites uden SSL i deres rankingsystem. Så har du ikke allerede nu dit website sat op til https, er det på tide at investere i et SSL-certifikat.

 

4. Du har relaterede produkter eller tjenester på én enkelt side

Når du laver unikke sider til hver af dine produkter eller tjenester, øger det dine optimeringsmuligheder. En almindelig SEO fejl er at samle alle oplysninger for større tjenester og produkter på en enkelt side. Brug i stedet interne links til at oprette en forbindelse mellem dit websites oplysninger. Det skaber ikke kun en god brugeroplevelse, men giver dig også mulighed for at optimere til mere specifikke søgeord og sætninger, som kan give yderligere kvalitetstrafik.

 

5. Du bruger den samme ankertekst til hvert link

Intern linking – at oprette links mellem sider – øger brugeroplevelsen på dit website og er taktisk godt for din SEO. Ved at linke sider til hinanden på dit website, opdager brugerne nemmere andet indhold, der kan være relevant for dem. Det er en god idé, at ankerteksten (linkets tekst, dvs. beskrivelsen af, hvad linket fører til) skal indeholde specifikke og relevante keywords for at understøtte rangeringen på dette keyword.

Eksempel:

Vi vil gerne rangere på Google Web Stories. Derfor sørger vi for at linke til et blogindlæg om emnet, når der er en relevant anledning og konteksten giver mening. Her er et eksempel på en ankertekst:

Har du hørt om Google Web Stories? Bliv klogere på den nye funktion her.

Konklusion: Undgå at bruge generiske udtryk som “klik her” til dine interne links. Det fortæller hverken søgemaskiner eller brugere nok om, hvorfor de skal klikke på linket.

 

6. Du overvåger ikke dine keywords – eller bruger de forkerte

Det er vigtigt at lave indledende undersøgelser af relevante keywords. Der findes mange keyword betalingsværktøjer, men har du f.eks. allerede en Google Ads konto, kan du gratis bruge deres søgeordsplanlægning og store leverandører som Moz tilbyder også værktøjet. Med hjælp fra sådanne keyword-værktøjer kan du sikre, at du optimerer til de rigtige søgeord og sætninger.

Køber du SEO optimering hos Caleo, får du jævnligt keyword effektmåling og rapportering.

De keywords, du vælger at optimere dit website til, skal være relevante for dine siders emner. Hvis det er relevant, skal du også tænke henvisninger til din virksomheds geografiske placering ind, når du optimerer dine søgeord. Det hjælper dig med at sikre, at dit websted rangerer godt i lokale søgeresultater, og at brugerne bliver tilfredse med deres søgning.

 

7. Du laver indhold, der ikke naturligt inkorporerer keywords

Det er slut med hæmningsløst at tilstoppe dine tekster med keywords. Når du søgemaskineoptimerer dit indhold, skal du først og fremmest skrive til brugeren. Det betyder, at du skal benytte naturlige variationer af det søgeord, du optimerer til. Det vil øge relevansen af dit sideindhold for brugerne og bidrage til søgemaskinernes opfattede værdi af siden, hvilket igen vil øge din placering i søgeresultaterne.

 

8. Du kopierer sider uden at ændre meta beskrivelsen

Det er almindelig praksis at tilføje en ny side til et website ved at duplikere en lignende side i CMS’et, eller at oprette en underside til en side. Men en hyppig SEO fejl er ikke at ændre den nye sides meta tags og meta beskrivelse, da de arves fra den kopierede eller overordnede side. Duplikerede meta beskrivelser og er generelt dårlige for SEO. Det skaber forvirring for både brugerne, der ikke får det, de blev lovet da de valgte din side i søgeresultatet, og for selve søgemaskinerne, der ikke kan aflæse hvilken side, der er mest relevant for søgeforespørgslen.

I stedet skal hver side have sin egen specifikke meta titel og beskrivelse. Du kan benytte værktøjer fra f.eks. Moz til at identificere duplikerede sider, da det kan være svært og tidskrævende at gennemsøge alle siderne på dit website for duplikationer.

 

9. Du glemmer præmissen for title tags og meta beskrivelser

Søgemaskiner bruger title tags (sidetitel) og meta beskrivelser til at forstå, hvad et website beskæftiger sig med. Et title tag skal indeholde søgeord, der er relevante for din sides indhold og din virksomheds navn. Meta beskrivelsen skal hjælpe potentielle besøgende med at forstå din side, så den skal beskrive din sides indhold. Både sidetitel og meta beskrivelse har en tegnbegrænsning, som du skal være opmærksom på, når du skriver dem. Er du det, kan du maksimere deres værdi og i sidste ende din sides placering.

En meta beskrivelse må maksimalt være 160 tegn, mens en sidetitels maksimum er 65 tegn.

 

10. Du opretter duplikeret indhold

Duplikeret indhold kan være opstået pga. flere ting: 1) Som et resultat af URL-variationer eller -parametre. 2) Fordi der er flere versioner af dit website, der begge er indekseret (HTTP eller HTTPS). 3) Fordi der er indhold, der er kopieret fra en side på dit website til en anden.

Når søgemaskiner identificerer duplikatindhold, opstår der flere problemer. Søgemaskinerne ved ikke, hvilken side der skal indekseres og de ved heller ikke, hvilken version de skal rangere i søgeresultaterne. Du taber altså både rangering og trafik ved at have duplikeret indhold på dit website. For at løse sådan et problem skal du kontrollere, at kun en version af dit websted er indekseret (helst https). Det gør du ved permanent at omdirigere dit http-domæne til dit https-domæne. Hvis du skal have flere versioner af en side, med meget ens indhold, skal du bruge et canonical tag (rel = canonical) til at fortælle søgemaskiner, hvilken side der skal crawles og indekseres.

 

Det er et mål for de fleste virksomheder at sikre sig en høj placering på de mest relevante keywords på søgemaskiner som Google. Ved at undgå de nævnte SEO fejl ovenfor, og derudover have en strategi for din SEO, kan du generere kvalitetstrafik til dit website og få større succes med din virksomhed online.

Vi hjælper dig gerne med alle aspekter af din SEO – læs mere her.