Er Instagram Reels det nye Tiktok? Det ser sådan ud! TikTok er længe blevet kritiseret for den type indhold, brugerne uploader, for brud på sikkerheden og for at benytte brugernes oplysninger. Det resulterede i forbuddet mod TikTok i nogle større lande, herunder Indien og USA, og andre lande planlægger at gøre det samme. Instagram kunne ikke lade muligheden passere og lancerede derfor sin egen korte videofunktion ‘Reels’, integreret i selve platformen. Det blev hurtigt populært hos Instagrams brugere, og derfor skal vi i denne artikel tale om, hvad Instagram Reels funktionen kan og hvordan du kan bruge den i din Instagram strategi.

 

Hvad er Instagram Reels?

Instagram Reels er en helt ny måde at skabe sjovt og interaktivt kortformats videoindhold på. Funktionen til optagelse og redigering ligger samme sted som Instagram Stories, og du finder de færdige Reels på en given profilside under en ny fane, oprettet til Reels.

Alle Instagram-brugere kan optage og redigere 15 eller 30 sekunders videoer og dele dem i Stories, i deres feed og den nye Reels fane på profilen. I dit nyhedsfeed vil du kun se Reels fra de profiler, du følger. Men i Discover-sektionen kan du finde populære Reels fra populære konti på Instagram – på samme måde, som du allerede bliver eksponeret for populære opslag.

Instagram Reels har en hel del redigeringsværktøjer til rådighed, der er værd at udforske. Du kan vælge musik fra et stort bibliotek, bruge videoens egen lyd, eller ser du en anden Reels med et lydklip du kan lide, kan du vælge at bruge det i din Reels.

Ud over valg af musik er der video-timer, mulighed for at justere videoens hastighed og et bibliotek med videoeffekter, du frit kan vælge imellem. Når du er færdig med at indstille klippet og lyden, kan du bruge tekst- og tegneværktøjerne eller tilføje klistermærker til dine Reels, ligesom du kender det fra Instagram Stories og Snapchat.

Læs også: Forstå Instagram-algoritmen og få mere ud af din profil

 

Hvordan opretter man Instagram Reels?

  1. Instagram Reels kan oprettes direkte fra Instagram Stories-kameraet, hvor du nederst i menuen kan vælge mellem Live, Historie og Reels. Du kan også vælge en video fra din enheds lager.
  2. Inden du har optaget din første video, har du mulighed for at vælge om din Reels i alt skal være 15 eller 30 sekunder lang. Denne funktion forsvinder så snart du har optaget første klip til din Reels.
  3. Under optagelse af videoen kan du starte og stoppe optagelsen flere gange ved at trykke på optageknappen og holde den nede.Sådan kommer du igang med at optage i Instagram Reels
  4. Efter du har optaget dit første videoklip, kommer justér-ikonet frem under de andre ikoner i venstre side. Her kan du se slutningen af dit sidste klip og bruge det gennemsigtige billede til at justere dit næste klip, inden du optager.
  5. Tryk på lydikonet for at vælge den musik, du vil bruge i din video. Du kan også vælge at bruge videoens egen lyd. NB: nogle Instagram-konti oplever, at de ikke har mulighed for at bruge musikfunktionen. Vi oplever umiddelbart, at det kun er erhvervskontoer, der har dette problem.
  6. Du kan justere hastigheden på din video ved at klikke på hastighedsikonet. En ændring i hastigheden vil påvirke både videoen og lyden i dit klip.
  7. Du kan vælge længden af dine klip ved at trykke på stopursikonet. Når du indstiller en timer, er der en nedtælling, inden din næste optagelse starter.Sådan tilføjer lyd, hastighed og timer
  8. Brug effektikonet til at tilføje filtre til dine videoklip. Du kan vælge mellem tidligere gemte filtre og AR-effekter, eller du kan stryge helt til venstre og trykke på ”gennemse effekter”.
  9. Når du har valgt lyd, hastighed, længde og effekter kan du redigere din færdigklippede video med klistermærker samt de tegne- og tekstindstillinger, som du kender det fra Instagram Stories.Sådan tilføjer du effekter og klistermærker til dine Reels
  10. Efter redigering kan du vælge et coverbillede fra galleriet eller fra selve videoen.
  11. Tilføj billedtekst og hashtags, præcis som når du poster i dit feed.Sådan laver du coverbillede, tekst og hashtags på din IG
  12. Nu er det tid til at dele din Reels! Du kan dele din Reels i dine Stories, i dit feed og i Udforsk/Explore-sektionen.

Når du deler din første Reels, vises den nye fane for Reels på din profil. Her kan du se alle dine kladder og udgivne Reels.

 

Hvor ser man Reels på Instagram?

Du kan finde Reels på Instagram på 4 måder:

  • Fra dit feed: For at se hjulene af personer, du følger, kan du rulle dit normale Instagram-feed. Et hjul-ikon vises som et lille klapperbræt i nederste venstre hjørne af alle Instagram-hjul. Det er der for at skelne hjul fra de almindelige Instagram-videoindlæg.
  • Udforsk side: Gå til din Instagram-udforskningsside, og du vil se hjul lige øverst. Vælg den video for at se den, og rul derefter for at fortsætte med at se hjul fra andre populære skabere. Hjulene, der har etiketten Featured, er dem, der vælges af Instagram.
  • Find hjul, der bruger bestemt lyd eller hashtag: Klik på navnet på lyden eller hashtag i slutningen af ​​det hjul, du ser, og du vil se en liste over andre hjul, der bruger den samme lyd eller hashtags. Hvis du kan lide ethvert lydspor, kan du vælge og bruge det til at optage din rulle.
  • Søg efter hashtags: I søgefeltet skal du søge efter et bestemt hashtag, og du vil se de hjul, der har brugt det hashtag.

 

Instagram Reels for virksomheder

Da Instagram i 2016 frigav funktionen ​​Stories/Historier blev de hånet for at lave en klon af Snapchat. Funktionen blev dog hurtigt adopteret af Instagrams brugere og overgik hurtigt Snapchat i antallet af daglige brugere. I dag er det en effektiv funktion, der bidrager til at opbygge følgerskare, udkomme hyppigt, være aktuel og sælge produkter.

Med det in mente, kan det sagtens blive en fordel for virksomheder at komme med på Reels-bølgen og begynde at bruge det aktivt. Da Reels har fået en central placering under fanen Udforsk, har dit brand en stor chance for at blive set af nye følgere.

 

Her får du nogle bud på, hvordan du kan bruge Reels til at opbygge dit brand på Instagram:

1. Lav indhold, der resonerer med dit publikum

Instagram Reels er udviklet til at være hurtigt, sjovt og fyldt med special effects. Det gør det nemt at skabe fængende og autentisk indhold og er dermed en funktion som virksomheder kan bruge til at vise deres menneskelige side og opbygge gode relationer til deres følgere. Opretter du engagerende og relaterbart indhold, som dit publikum kan lide, får du en chance for at blive vist på udforskningssiden.

2. Opret indhold med værdi for brugerne

Del noget, der kan give dit publikum værdi. Det er den type indhold, som brugerne har lyst til at bruge tid på, og som derfor også er det mest populære. F.eks. de 3 bedste hudplejerutiner, 5 trin til at bage en flot kage eller 3 ting der er værd at overveje, når du køber en bærbar computer. Der er mange måder at lave indhold, der hjælper dine følgere til at lære noget nyt – og det afhænger meget af dit brand og grunden til, at de følger netop dig.

3. Upload BTS-videoer (behind the scenes)

BTS-videoer hjælper dig med at vinde tillid og opbygge personlige relationer til din følgerskare. De vil gerne følge med i, hvad der sker bag kulisserne. Vis dem virkeligheden bag de perfekte billeder i dit feed – på den måde kan de mærke at der er rigtige mennesker bag og de kan bedre relatere til dit indhold. Du kan f.eks. dele videoer om, hvordan du vælger materialer til dine produkter, det daglige liv på arbejdspladsen, dine produkters fremstillingsprocesser eller fortælle om dit brands historie.

4. Vis dine produkter eller ydelser

Som tidligere nævnt findes Instagram Reels på siden Udforsk. Dette gør, at selv de brugere der ikke følger dig, kan se dem – så længe du har en åben profil. Det er en stor fordel for virksomheder der gerne vil nå nye brugere og få flere til at købe deres produkter. Lav kreative videoer, der viser dine produkter eller ydelser og tilføj derefter billedtekst og hashtags for at øge rækkevidden.

5. Fortæl om nyheder, rabatter og begivenheder

Du kan med fordel bruge Instagram Reels til at annoncere dine kommende produkter eller tjenester, rabatter, salg, kommende begivenheder osv. På den måde bliver flere en del af din kundegruppe, i stedet for bare at være blandt dine følgere.

 

Til sidst

Når du har styr på, hvordan du opretter tiltalende, vedkommende og engagerende indhold til dine brugere, er det vigtigt at sørge for, at du poster det på det rigtige tidspunkt. Det er afgørende, at dit indhold postes når størstedelen af din målgruppe er aktive på Instagram.

Hvis du er i tvivl om, hvornår på dagen du bedst og mest succesrigt når ud til din målgruppe, så har Recurpost lavet en generel analyse, der fortæller dig det på globalt plan. Den artikel kan du læse her.

Har du endnu ikke lavet persona på din målgruppe kan du tilmelde din virksomhed vores content marketing workshop. Her laver vi, i samarbejde med dig, en drejebog til din contentstrategi, udformer en persona, idégenererer, laver en eksekveringsplan og kommer med relevant viden på området. Læs mere om content marketing workshop her.