Når det bliver gjort på den rigtige måde, giver storytelling dine brugerne en god grund til at købe dit produkt.

God storytelling giver brand-værdi og kan bygge tillid, engagement og troværdighed mellem din virksomhed og dine kunder samt medarbejdere og leverandører. Der findes mange måder at gøre det på, og her introducerer vi dig til begrebet.

 

Virksomheders storytelling

Din virksomheds historiefortælling, også kaldet storytelling, skal fungere på samme måde. I dit arbejde med marketing og kommunikation, kan storytelling, give dig en bedre connection til din målgruppe/buyer persona. Kommunikerer du dit brand gennem storytelling, kan du iscenesætte din virksomheds betydning over for dine brugere/kunder og klarlægge for dem, hvordan dit produkt passer ind i netop deres liv.

Men at fortælle din virksomheds historie inkluderer mere end det, du skriver på din hjemmeside, din blog og på dine sociale medier. Det handler om din virksomheds vision, mission og værdier, og hvordan du kommunikerer dem til dit publikum på tværs af platforme og tidspunkt i deres brugerrejse.

Virksomheders kommunikations- og marketingfolk kæmper konstant om opmærksomheden fra deres kunder og potentielle nye af slagsen. For at sikre, at du bliver hørt, skal du være ægte og fortælle en historie, der appellerer til dit publikum.

Dit mål er at skabe en menneskelig forbindelse. Det handler om at resonere med mennesker, der har brug for din hjælp eller vejledning.

I erhvervslivet hjælper en historie dig med at skabe kontrast mellem valg. Historier hjælper dine potentielle kunder med at forstå de beslutninger, de er ved at tage – uanset om de er ved at beslutte sig for et produkt, en nødvendig service/ydelse eller at foretage et køb.

Der er stor sandsynlighed for, at du ikke er den eneste virksomhed der gør, hvad du gør. For at overleve i nutidens overfyldte marked af informationer og muligheder skal du skille dig ud. Og det er her din virksomheds historie kommer ind. Historier kan gøre dine kunder til hovedpersonerne og endda ændre den måde, de tænker og føler på.

Storytelling bruges i alle indholdsformater. Ikke kun i en lang e-bog. Du kan bruge storytelling på sociale medier, i blogs, e-mails, videoer, kundecases, guides osv.

 

Hvad er storytelling ikke?

Storytelling handler ikke blot at fortælle din virksomheds historie fra ende til anden. Storytelling handler om at fortælle, hvorfor din virksomhed gør hvad den gør – og fortælle det på en måde, der appellerer til din målgruppe/buyer persona. Du kommunikerer altså ud fra din virksomheds WHY.

Vil du vide mere om, hvordan du finder din virksomheds why? Så læs med her: The Golden Circle – Brug WHY i din content marketing

Storytelling handler heller ikke om at fortælle klicheer eller sige det samme som alle de andre inden for dit felt. Selvfølgelig skal du fortælle om din virksomheds gode kundeservice, men det er ikke storytelling. Storytelling handler om at stå ud fra mængden, ikke at blive en del af den.

Mange virksomheder spiller deres kort sikkert og bruger data og ROI til at tiltrække kunder, hvilket også er vigtigt. Men det er sjældent hverken tiltalende eller noget dine kunder husker. Følelser bliver til gengæld husket – og delt. Men det sker ikke ved at sige “vi er de bedste”. Det handler altså mere om at tale til dine kunders følelser. I den sammenhæng er det essentielt at kende dine kunder godt. Det kan du bl.a. sikre dig at du gør ved at udforme en buyer persona og vedligeholde den. Læs hvordan her.

For at få dine kunder til at huske dig, er du nødt til at skille dig ud og fortælle en historie med den rigtige kontekst for at skabe kontrast til dine konkurrenter. Det gør du ved at være konsekvent og autentisk i din kommunikation samt være i dialog med dit publikum, så du fremkalder de ønskede følelser fra din målgruppe/buyer persona. Som kommunikations- og marketingperson skal du altså bruge storytelling til bedre at engagere dine brugere og vigtigst af alt; give værdi og viden til din målgruppe.

Storytelling - standing out

Skil dig ud i mængden.

 

Hvad god storytelling kræver

Har du læst ovenstående giver det forhåbentlig mening, hvorfor din virksomhed skal bruge storytelling. Derfor springer vi nu videre til, hvad der skal til for at lave god storytelling.

For det første handler det om, hvordan du formidler den historie, du prøver at fortælle. Du er nødt til at holde dit publikum og tone-of-voice i tankerne. Men for virkelig at kunne brande din virksomhed gennem storytelling, skal du kende og forstå The Golden Circle, på dansk kaldet den gyldne cirkel: En metode, som forfatteren og forhenværende reklamechef Simon Sinek har udviklet til blandt andet at lave god storytelling og branding.

Vi har beskrevet begrebet og hvordan du bruger The Golden Circle i dette blogindlæg.

Sineks nøglesætning fra metoden lyder:

“People don’t by what you do, they buy why you do it.”

Sinek er fortaler for, at man som virksomhed først og fremmest kommunikerer ud fra sit WHY. Altså hvorfor man gør som man gør. Din storytelling fungerer bedre ved først at fortælle hvorfor, frem for hvad eller hvordan du laver det, du laver. Tjek linket ovenfor, her er en større gennemgang af begrebet og brugen af det.

Når du taler om hvad du laver, taler du til en analytisk del af hjernen. Men når du taler om hvorfor og hvordan, kommunikerer du med følelser og beskæftiger dig med menneskelig adfærd. Og storytelling handler netop om at skabe det samspil.

Når du planlægger en historie, skal du tage dig tid til at gennemtænke den måde du vælger at fortælle den. Din storytelling skal tale til dine kunder og gøre brug af det følelsesmæssige, og så kan du begynde at dele viden og opbygge bevidsthed omkring dit brand derfra.

Teorien om The Golden Circle kan hjælpe dig med at udforme din virksomheds WHY og sætte tonen for alt dit content/indhold.

 

Storytelling best practices

Der er tre “best practices” inden for storytelling brugt i markedsføring, som du kan følge og huske på. For at gøre din storytelling god og få den til at resonere med dit publikum skal du:

  • Bruge content til at skabe følelsesmæssig appel
  • Være konsistent og autentisk
  • Holde historien klar og kortfattet

Brug content til at skabe følelsesmæssig appel. Din historie har brug for følelsesmæssig resonans. At fremkalde følelser vil give din historie styrke. Sørg for at give din histories karakterer følelser. Tænk på de følelser, du ønsker at fremkalde hos læseren. Hvad er forskellen mellem din historie og nogen andres historie? Hvad er din virksomheds mission eller formål – hvad er jeres WHY? Hvorfor skulle dit publikum være interesseret?

Din storytelling skal være konsistent og autentisk. Det gælder ikke kun hvad du siger på dit website eller i dit content. Det gælder hele den brugeroplevelse, som din virksomhed tilbyder, baseret på din buyer personas behov.

Hold det klart og kortfattet. Det er oftest en fordel at skære en lang historie ned til de vigtigste dele og pointer – cut to the point. Og vær specifik. Du skal ikke prøve at tale til alle, du skal tale til din målgruppe. Din historie bør ikke have en one-size-fits-all tilgang. At kommunikere med den rigtige målgruppe – din buyer persona – og skabe et behov hos dem er lige så vigtigt, hvis ikke vigtigere, end den historie, du fortæller.

Så husk: Inden du går i gang med din storytelling, skal du planlægge hvem din(e) karakter(er) er, hvilken fortællertype du bruger, hvad konflikten er samt hvilken løsning.

 

I Caleo Agency hjælper vi med glæde med alle typer af content marketing. Vi tilbyder blandt andet workshops og kurser i content marketing og står også gerne for din content marketing gennem vores ydelse Marketing på abonnement.

Kontakt os og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.