Søgemaskineoptimering, til dagligt kaldet SEO, er den teknik, der hjælper din hjemmeside med at rangere højere på søgemaskinernes søgeresultatsider (dette kaldes for SERP – search engine result pages).

Via søgemaskineoptimering kan din hjemmeside blive mere synlig for folk, der søger løsninger som dit brand, produkt eller service kan levere via søgemaskiner som Google, Yahoo og Bing.

Det kan lyde ret ligetil, men der er flere faktorer som spiller ind for at din side dukker op på første side i en søgemaskine. 

1- Søgemaskiner ændrer på deres algoritmer løbende, og det ændrer også på resultaterne.

2- Dine konkurrenter arbejder også på de parametre, så din placering i dag sikrer dig ikke den samme placering i morgen.

Hvad skal jeg så med søgemaskineoptimering?

Du kan starte med at lave det grundlæggende arbejde for at forbedre SEO på dine sider. Grundlæggende arbejde er elementer som meta title, meta description, de søgeord du gerne vil findes på, den rette navngivning på dine billeder, intern linkstruktur, backlinks mm. Udover det er din hjemmesidestruktur og -design og dine besøgenes adfærd også ting, som spiller en rolle i din rangering på søgemaskiner. 

Men hvis min konkurrenter gør det, hvordan bliver jeg så #1?

Når du har optimeret de grundlæggende elementer på din hjemmeside, er næste skridt en reel SEO-strategi. For at opnå de bedste resultater, kræver det en omfattende plan at få flere besøgende på din hjemmeside via søgemaskiner. Det er selvfølgelig fint at indarbejde søgeord i dit content-arbejde, men det bør ikke være dit eneste eller primære fokus. Når du skaber indhold til din hjemmeside eller din blog, skal dit fokus være i målgruppens hensigt. Det er ikke kun relevant at tænke på, hvor mange gange du kan inkludere et søgeord i dit indhold.

Hvis du er ude efter en langsigtet plan, der skal komme din virksomhed til gode, skal du bygge din SEO-strategi op omkring emner, og ikke udelukkende på søgeord. Forståelsen for din målgruppe (det, man kalder for buyer persona) og deres interesser, er nøglen til at tiltrække relevante besøgende ind på din hjemmeside via søgemaskiner. 

Min hjemmeside er på side 1, og hvad så?

Førhen blev SEO succes målt på, hvorvidt du rangerede højt på Googles side 1. Men selvom du rangerer godt, betyder det så også, at du ser resultater?

Det er ikke altid tilfældet. Selvfølgelig er det vigtigt at rangere højt, men lige så vigtigt er det, at det giver målbare resultater. Det er muligt at måle på dine besøgstal fra søgemaskiner, men hvis du ikke konverterer de besøgende til aktuelle leads eller kunder, hvad er så meningen?

Det er ikke nødvendigt at være i de tre bedste placeringer for at være vellykket. Du kan stadig have en høj klikrate, altså trafik, og konverteringsfrekvens ved at lægge den rigtige strategi og optimere den løbende.

Føler du at SEO optimering er en uoverskuelig opgave at gå i gang med? Så lad os hjælpe dig!