Inbound er en marketingmetode, der tiltrækker kunder med værdifuldt og skræddersyet indhold og kommunikation.

Inbound er blevet kendt som den mest effektive marketing metode, og har dermed erstattet outbound marketing, der er kendt for at afbryde publikum med indhold, de ikke har bedt om. Med inbound marketing svarer du i stedet på de problemer og spørgsmål, din målgruppe søger svar på.

 

Hvad er inbound marketing metodikken?

Brug inbound marketing metoden til at udvikle en digital strategi med bedre leadgenerering og kundeengagement. Det handler om at opbygge meningsfulde og varige relationer til både nuværende og potentielle kunder ved at imødekomme dem på ethvert stadie i kunderejsen og give dem netop den information, de har brug for, på det stadie de befinder sig på.

I stedet for de gamle outbound marketing metoder, hvor du køber annoncer og email-lister i håb om kvalificerede leads, fokuserer inbound marketing på at levere kvalitet til dine besøgende, når de har mest brug for det. Ved at tilpasse dit indhold til dine kundeemners interesser får du naturligt indgående trafik, som du derefter kan konvertere, lukke og engagere over tid.

Når nye besøgende lander på dit website, skal du kunne engagere dem gennem en bred vifte af content som blogindlæg, e-bøger, chat og e-mails. Og du skal forblive i rollen som ekspert og vejleder, når de konverterer og bliver til kunder – for på den måde kommer de tilbage til dig og søger efter inspiration, råd og vejledning næste gang, de har brug for det.

Læs også: Hvad er content marketing?

 

Inbound marketing kan brydes ned i fire stadier:

I inbound marketing tænker man på kunden som værende i én de fire stadier; attract, convert, close og delight. På dansk kan vi oversætte de termer til tiltræk, konvertér, sælg og inspirér. Grunden til, at vi ikke viser disse fire stadier som en klassisk salgstragt er, at der i det ligger er en forståelse af, at man “slipper” kunderne, når de når enden af tragten. Og det er præcis det, man prøver at forhindre med inbound marketing. Specielt i det fjerde stadie, “delight”, er det tydeligt: Det er her, du skal blive ved med at begejstre dine kunder, give dem ny viden, inspirere dem, hjælpe dem med løsningen på et problem eller et behov. Vi kunne derfor have oversat “delight” til et af alle de andre ord, vi har forsøgt at beskrive dette sidste stadie med, men du har nok fanget pointen nu – du skal give dine kunder noget, der har værdi for dem.

Inbound Marketing model from Hubspot

Kilde: Hubspot, ledende marketingplatform inden for inbound systemer.

 

Med tanke på de fire inbound stadier; attract, convert, close, delight, tilpasser du din marketing-strategi til de forskellige stadier, så du med dit content tapper ind i dine potentielle og nuværende kunders mindset.

Herunder ser du et skema, der beskriver: De fire stadier, hvilke udfordringer din virksomhed kan have inden for det givne stadie, hvilke strategiske inbound metoder du kan bruge for at løse udfordringen samt hvordan du bruger dem.

Brug skemaet til at udforme din virksomheds inbound marketing strategi eller lad dig inspirere til, hvor du skal sætte ind for at optimere den måde du tiltrækker og fastholder din kunder. 

STADIE

MULIG UDFORDRING

INBOUND METODE

HVORDAN

Attract

Tiltræk de rigtige mennesker med værdifuldt indhold og interaktion. Det sætter dig i position som troværdig kilde og rådgiver, som dine besøgende har lyst til at engagere sig i.

– Dit website er ikke opdateret og mangler derfor kvalitets-besøgende.

– Du har sandsynligvis ikke en opdateret SEO-strategi.

Lav buyer personas for din virksomhed – hvem er det, I gerne vil tiltrække?

Når du ved det, kan du begynde at lave SEO og målrettet indhold på dit website, der tiltrækker din persona.

SEO optimér dit website med relevante keywords.

– Lav blogindlæg der svarer på din(e) persona(er)s problemstillinger og spørgsmål.

– Tiltræk din målgruppe med interessante opslag på sociale medier, der f.eks. leder ind til et blogindlæg.

Convert

Du har tiltrukket de rigtige til dit website. Nu skal du give de besøgende viden og løsninger, der passer til deres problemstillinger og mål. Målet er at konvertere dem til leads. Her skal du levere godt og relevant indhold, der giver dem lyst til at give deres kontaktoplysninger i bytte, så du kan kontakte dem i fremtiden.

– Dine besøgende er ikke længe på dit website og kigger ikke på flere sider.

– Du får ikke nok leads.

– Du har ikke indhold der taler til din målgruppe på alle stadier i kunderejsen.

– Opbyg tillid ved at give dine besøgende værdifuld information der hjælper dem.

– Giv indhold af værdi til dine besøgende mod at de f.eks. giver dig deres kontaktinformation.

– Lav formularer som giver kunden mulighed for at blive kontaktet eller få noget tilsendt. Se f.eks. kontakt-formularen nederst på denne side.

– Lav CTAs (call to actions) på dine sider.

– Lav landingssider med kontakt-formularer som du kan linke til fra f.eks. sociale medier.

Close

Her bliver dine leads til dine kunder. På dette sene inbound stadie i kunderejsen bruges ofte en række marketingværktøjer, der hjælper dig med at kontakte kunden på det helt rigtige tidspunkt, ift. deres lyst til at købe.

– Det er ikke gennemsigtigt for dig, hvilke marketingtiltag der virker.

– Du ved ikke, hvor de bedste leads kommer fra.

– Du ved ikke, hvornår du skal række ud til potentielle kunder, der er klar til at købe.

– Brug e-mail marketing og marketing automation for at række ud med relevant information til potentielle kunder, på det rette tidspunkt.

– Plej dine leads med interessant indhold.

– Analysér på dine marketingindsatser.

– Lav et mail-flow som løbende bliver sendt til dine leads og kunder.

– Brug marketing automation til at systematisere og automatisere dine marketingaktiviteter.

– Brug et CRM-system til at samle din kundeinformation.

Delight

Giv den hjælp og support der skal til, for at dine kunder finder den rette løsning, har succes med deres køb og får lyst til at anbefale dig til andre.

– Kunderne kommer ikke tilbage.

– Det er svært at få kunder til at anbefale dig til andre.

– Der er ikke nok inden for dit felt, der refererer til dig som ekspert.

– Bliv ved med at interagere med dine kunder for at sikre, at du giver dem en god oplevelse og service.

– Skræddersy din kundeservice, så den passer til din persona.

– Reportér og analysér på dine data, så du ved hvad du gør rigtigt og forkert.

– Lav ”smart content” (tilpasset indhold)

– Lav events eller andre tiltag, der interagerer med dit publikum.

 

Kom i gang med inbound marketing

Inbound marketing er, som før nævnt, udråbt til at være den mest effektive metode og strategi til at drive online markedsføring. Fællesnævnerne for alle stadier i indbound metoden er, at du leverer værdifuldt og skræddersyet indhold til dine kundeemner. På den måde bliver de ført videre i kunderejsen og ender ideelt med at blive faste kunder, der promoverer din virksomhed ved at anbefale den til andre.

Med andre ord skal du i gang med at lave content, der er tilpasset din virksomheds persona på ethvert stadie i inbound marketing metoden. Her er det en god idé at vurdere de ressourcer, din virksomhed har. Om du kan eller vil producere content selv er en overvejelse der er værd, før du bruger for meget tid på det.

Hos Caleo Agency hjælper vi dig gerne med at skabe et fast flow i din kommunikation eller gøre dig klogere på inbound marketing og hvordan metoden kan optimere din digitale tilstedeværelse.

Kontakt os, så tager vi et uforpligtende møde, hvor vi snakker om, hvordan et gensidigt samarbejde kan skabe resultater for din virksomhed.