Selvom udtrykket content marketing kan være meget almindeligt for os der er i branchen, er det absolut ikke en selvfølge for alle selvstændige erhvervsdrivende. Derfor synes jeg, at det er på det rette at introducere dette udtryk og skære det lidt ud i pap.
Content marketing – også kaldes for indholdsmarkedsføring på godt dansk, er en marketing teknik til at skabe og distribuere relevant og værdifuld indhold til at tiltrække, erhverve og engagere defineret målgruppe som potentielt kunne være dine kunder. Content er ikke begrænset til ren tekst, men alt indhold, dvs. video, billeder, podcast, e-bøger, infografik, blog, webinar, nyhedsbrev, artikler, brochurer.
Content Strategi – oversat til dansk indholdsstrategi er de værdimæssige og økonomiske overvejelser over hvad, hvorfor og hvordan indholdet skal produceres og distribueres, så det understøtter din overordnet forretningsstrategi. Det er den del af din markedsføringsplan, der kontinuerligt viser, hvem du er, og den ekspertise, du bringer i din branche.
Læs også: Hvad er inbound marketing
Udvikling af en content marketing strategi
Når du skal til at udvikle en content marketing strategi, er der nogle vigtige ting at overveje:
- Hvem skaber du indholdet for?
- Hvilket problem løser du for din målgruppe?
- Hvad gør dig unik?
- Hvilke indholdsformater vil du fokusere på?
- Hvilke kanaler skal det distribueres igennem?
- Hvordan administrerer du eksekvering og analysen?
Når der skabes indhold, skal der tænkes målgruppe for dette indhold. Ligesom din virksomhed måske har mere end én type kunde, kan din indholdsstrategi imødekomme mere end en type læser eller seer? Ved brug af en række content typer og kanaler, kan du levere forskellige indhold med det rette budskab til hver type publikum, du har i tankerne.
Ideelt set løser dit produkt eller ydelse en udfordring, du ved, at din målgruppe har. På samme måde uddanner dit indhold den målgruppe gennem udfordringen, når de begynder at identificere og adressere det.
En fundamental content strategi understøtter folk på begge sider af dit produkt. Dem der stadig er ved at finde ud af hvad deres største udfordring er og dem der allerede bruger dit produkt til at løse deres udfordringer.
Dine konkurrenter har sandsynligvis et lignende produkt som dit, hvilket betyder, at dine potentielle kunder har brug for at vide, hvad der gør dit produkt bedre? Det er her indhold kommer ind. For at bevise, hvorfor du er værd at købe fra, skal du bevise, hvorfor du er værd at lytte til!
Der er mange indhold formater og -kanaler at vælge mellem. Der er intet mere rigtig end andet. Det vigtigste er at budgettere og vælge det format og kanal, der kan udtrykke budskabet bedst muligt mod den målgruppe, der skal henvendes til.
Det kan til tider være en tung og uoverskuelig opgave at skabe og offentliggøre indhold. Udover offentliggørelsen, skal der holdes øje med resultater, for at se hvordan indholdet klarer sig. Alt administration af disse kan let gøres til en overskuelig opgave, bl.a. ved at planlægge en content kalender. På den måde kan du nemt visualisere din virksomheds budskab og hævde dig selv som autoritet på dit marked over tid.
I videoen nedenunder kan du få et par tips og tricks til hvordan du kan i din virksomhed bruge content marketing. Har du brug for yderligere hjælp, er du altid velkommen til at tage kontakt. Du kan også læse mere om vores Content Marketing Workshop skræddersyet til jeres virksomhed her.
Husk også at følge med på vores YouTube kanal