Uanset hvilken historie du vil fortælle, og hvordan du prøver at fortælle den, har storytelling tre vigtige elementer:

  • Karakterer

  • Konflikt

  • Løsning

Disse elementer er også kendt i klassisk historiefortælling, men de er lige så vigtige når du arbejder med storytelling i din marketing og kommunikation.

 

Karakterer

Der er mindst én karakter i enhver god historie. Og du skal introducerede involverede personer. I content marketing er de involverede personer dine læsere, dine brugere, dine kunder, dit publikum – kald dem, hvad du vil. Du kreerer god storytelling ved at værdsætte og forstå dit publikum. Lyt til dem og besvar dit publikums ønsker og behov. Hvis dine potentielle kunder kan få svar på deres spørgsmål OG se sig selv som karakterer i din historie, vil de sandsynligvis købe dit produkt eller ydelse.

Tænk på et stykke content (indhold), måske et blogindlæg, som du fandt nyttigt og som gav genklang hos dig. Hvorfor har det været værd at huske? Der kan være forskellige årsager, men noget af de mest mindeværdige content (eller historier) forbliver i publikums tanker på grund af de involverede karakterer.Var du karakteren i historien for det indhold, du tænkte på? Og gav det genklang fordi det besvarede et spørgsmål? Hjalp dig løse et problem?

Karakterer er forbindelsen mellem historiefortælleren (dig) og dit publikum.

For at sikre, at du fokuserer på de rigtige karakterer, skal du starte med din buyer persona. Denne semi-fiktive repræsentation af din ideelle kunde kan hjælpe dig med at forstå de mål og udfordringer, som din karakter står overfor.

Er din buyer persona en fuldtidsforælder? Så ved du måske, at deres tid er begrænset og at de nok ville beskrive sig selv som travle. Det skal du huske i din storytelling. Er din buyer persona en virksomhedsejer, der leder efter en bedre måde at kommunikere internt i sit team? Den person vil sandsynligvis kunne se sig selv i en karakter, hvis et team bliver brugt i din storytelling.

Udover din buyer persona, skal du også tænke på synsvinklen i din storytelling. Skal den skrives i 1., 2. eller 3. persons-fortæller? Der er ikke et rigtigt eller forkert valg. Det afhænger af din buyer persona, historien du prøver at fortælle og formatet på historien.

De tre fortællertyper:

  1. Persons-fortælleren kaldes også jeg-fortælleren. Denne type fortæller kan hjælpe dig med at etablere en personlig forbindelse til læseren.Du kan bruge dette til at opbygge autoritet, især hvis det er en kendt person, en forfatter, bag indholdet.Dette kan fungere i et blogindlæg, en video eller endda en e-bog, hvis forfatteren nævnes.
  2. Persons-fortælleren er du-fortælleren. Når du bruger denne fortællertype, skal du virkelig sætte dig ind i din buyer persona. Gør det personligt for dem ved at kende deres behov og mål. Fortæl historien på en måde, der viser empati.
  3. Persons-fortælleren er han- eller hun-fortælleren. 3.-persons fortælleren fungerer godt ved bl.a. casestudier, f.eks. kundecases. Historier med denne type fortæller kan være både fiktiv eller non-fiktiv.

Igen, der er ikke en rigtig eller forkert fortællertype. Hav din buyer persona i tankerne og vælg fortællertype ud fra, hvad der vil fungere bedst for dem. Men husk at holde fast i den samme fortællertype hele vejen igennem din historie. Konsistens er vejen frem når det kommer til content og storytelling.

 

Konflikt

Når du har fundet karakteren i din historie, er det vigtigt at forstå konflikten. Konflikten er den udfordring som karakteren gennemgår og lærer af. Husk, at når det kommer til content marketing og storytelling ligger styrken i den viden, du giver dine brugere/kunder/læsere.

Konflikt hjælper med at opbygge udviklingsmæssig og følelsesmæssig dynamik. Det hjælper med at skabe forbindelse mellem mennesker, og det kan være grundlaget for en succesrig forretning. Du har med mennesker at gøre, ikke maskiner – din virksomhed leverer svar, lindrer stress og skaberglæde og gøre livet lettere for dine kunder.

Hvis din historie mangler konflikt, fortæller du sandsynligvis ikke en historie. Så fortæller du i stedet en pitch, en tagline, dit “unique selling point” eller et almindeligt statement. Det giver bare ikke genklang hos dit publikum, og med content marketing perspektiv er det ikke noget der giver dig visninger, delinger, konverteringer eller kunder.

Konflikt betyder ikke, at du skal være dramatisk. Men være ægte.

Konflikten skal drive den overordnede historie og påvirke hvordan dine karakterer reagerer. Og det er det, der skal inspirere dit publikum til at engagere sig.

Konflikten skal passe til dit publikums problemer, behov og stadie i deres brugerrejse. Hvis din storytelling ikke taler til dem, hvorfor skulle de så være interesserede i at læse den? Hvordan skal de engagere sig?

Det er vigtigt at forstå din buyer personas brugerrejse og de konflikter, de har på hvert stadie. Brug tid på at skitsere problemer, løsninger og produkter/ydelser, der passer til de forskellige stadier i brugerrejsen. Det giver også gode idéer til konflikter, du kan bruge i dit content-arbejde.

 

Løsning

Når der er konflikt, vil dit publikum også have brug for en slags løsning. Hvordan afsluttes historien? Hvordan ændrede karakteren eller karaktererne sig?

Det behøver ikke altid være en lykkelig slutning. Enhver god historie har en afslutning, men ideen med løsningen er at give historien kontekst og fremkalde følelser hos publikum, så de kan relatere til historien.

Løsningen skal afslutte historien, men skal også være en klar og tydelig call-to-action (CTA) for dit publikum. Det er jo hele formålet med din storytelling.

For en content marketing person kan en løsning være at give dit publikum et forslag til, hvad de nu skal gøre eller en CTA til mere content, de kan bruge. Uanset hvad, skal du ikke lade dem hænge.

 

Har du brug for mere hjælp til din content marketing? I Caleo Agency står vi klar og tilbyder en række forskellige ydelser, som du kan se her. 

Vi vil også meget tage en snak med dig om, hvordan vi kan hjælpe dig og på den baggrund finde den rette aftale. Du er velkommen til at kontakte os her.