Når du hører udtrykket “content marketing“, tænker du måske store brands med sekscifrede reklamebudgetter og et team af bloggere, content writers og grafiske designere, som publicerer indhold på alle mulige platforme. Derfor tænker du også straks, at det er ikke noget du kan eller skal gøre.
Sagen er, at det ikke betyder noget hvor stort eller lille dit brand er. Selvom du måske er freelancer eller soloselvstændig, kan content marketing gøre en væsentlig forskel for din evne til at tiltrække potentielle kunder.
Ja, det tager tid at skabe indhold af høj kvalitet – men hvad tager ikke tid, hvis det skal gøres ordenligt? Det er en vigtig investering i dit brand, som bliver ved med at give.
Langsigtet plan for leadgenerering
Brugernes købsmønster har ændret sig meget. Folk køber ikke længere blot på baggrund af en annonce de tilfældigvis har set på TV eller online. I stedet overvejer de forskellige muligheder og researcher, inden de træffer den endelige beslutning.
Derfor er content–arbejdet så vigtigt. Og hvis det er gjort rigtigt, hjælper dit content dig med at differentiere dit brand fra konkurrenternes. Det vil engagere potentielle kunder og give dem de oplysninger, de har brug for til at træffe deres beslutning.
Jeg kan ikke sige det nok gange, content-arbejde er ALTID det værd! Hvorfor? Fordi i modsætning til annoncekampagner, er dit content på dit website for evigt og kan derfor kanalisere mere trafik på den lange bane.
Hvis du laver værdifuldt indhold til dine potentielle kunder, er der også større sandsynlighed for at rangere i Googles søgeresultater og optjene en varig form for leadgenerering. Værdi– og indsigtsfuldt indhold har potentialet til fortsat at levere værdi til dit brand, længe efter du har publiceret dit indhold.
Google vægter godt indhold, det bør du også!
Det er meget simpelt: Google forsøger altid at placere det bedste og mest relevante indhold for brugeren øverst i søgeresultatet. Disse resultater er baseret på, hvad brugeren skriver i Google-søgefeltet, samt kvaliteten af selve indholdet. Jo mere “white hat” SEO-drevet indhold du kan producere, jo lettere bliver det for potentielle kunder at opdage dit brand.
Læs mere om “white hat SEO” her.
Husk: Der er ingen tricks eller genveje til hurtigere rangering på Google. Du bør ikke have tillid til nogen, der forsøger at sælge dig en “rangér hurtigt på side 1“-ordning. Den eneste vej til god SEO er at skabe godt indhold med naturlige søgeordskombinationer, der i sidste ende giver en reel værdi for dine potentielle kunder – altså din buyer persona. Hjælper dit indhold dine buyer personas med at få ny indsigt i deres problemstilling? Hvis svaret er ja, kan du indarbejde keywords naturligt uden at forringe indholdet som helhed. Husk, det vigtige er, at du skriver/taler til din potentielle kunder, før du skriver til søgemaskinernes crawlere.
Indhold er nøglen til bedre forståelse for dine kunder
Det ville være skønt, hvis man havde en lampeånd, der fortalte hvad kunderne tænker og gerne vil vide mere om. Men igen handler det om at gøre benarbejdet rigtigt fra start, og få styr på dine kunders ønsker og behov. Med en struktureret tilgang til content marketing kan du få den indsigt, uden at skulle gætte dig frem.
Spørg dine kunder!
Det lyder let. Men min erfaring viser, at det er ikke alle der tør ringe til deres kunder og spørge ind til de problemstillinger, der er nødvendige at belyse – og som skal være grundlag for det indhold, der skal produceres.
Ved at besvare nogle af de problemstillinger, som dine potentielle kunder får igennem deres kunderejse, kan du skabe en pulje af indhold, der på sigt giver dig bedre indsigt i, hvornår de er købeklar. Undervejs kan du bruge indholdet til at teste målgruppespecifikke ideer, som f.eks. tone, målbehov, branding-beskeder og købemønstre (hvornår de er klar til køb).
Jo mere du lærer om din målgruppe, jo skarpere bliver du til at målrette det rigtige indhold til den rigtige gruppe og sted i brugerrejsen.
Content marketing viser troværdighed (i stedet for bare at tale om det)
Alt for mange “eksperter” deler en lang liste over deres ydelser og en ”om os”-side, der fungerer som et virtuelt CV. De antager, at det er alt de skal gøre for at demonstrere deres ekspertise og vinde tillid hos potentielle kunder.
Ja, den slags sider kan være nyttige som udgangspunkt. Men vidensdeling via indholdsmarkedsføring er en langt mere effektiv måde at bevise din troværdighed – i stedet for bare at fortælle, at du er troværdig. Indholdsmarkedsføring er din mulighed for at dele dine reelle meninger og indsigter i din branche. Det er ikke her, du skal prøve at være diplomatisk. Stærke meninger om relevante brancheemner er måden, hvorpå dine potentielle kunder virkelig lærer dig og din tilgang at kende. Det vigtigste er at de lærer, hvad der differentierer dig fra dine konkurrenter.
Start din content marketing rejse nu
Uanset om du planlægger at producere dit eget indhold eller allierer dig med en content marketing–ekspert (måske link til en landing page??), er det vigtigste at starte med at lægge en overordnet strategi for, hvad du gerne vil opnå og hvilken værdi du vil skabe med dit indhold. Det overblik kan give dig bedre indsigt i, hvilke emner du skal arbejde med og hvor langt du er i processen. Rigtig god fornøjelse!
Ønsker du hjælp og sparring til at komme i gang? I Caleo afholder vi blandt andet Content Marketing Workshops, hvor vi sammen udarbejder en strategisk og operationel handlingsplan, så du kan komme i gang med din content marketing.