Black Hat SEO er betegnelsen for SEO-teknikker, der ikke er i overensstemmelse med Google og de andre store søgemaskiners retningslinjer, vilkår og betingelser.

Teknikken står som en modsætning til White Hat SEO, hvor du først og fremmest laver søgemaskineoptimering der gør din hjemmeside brugbar, forbedrer dine besøgenes oplevelse og overholder søgemaskinernes retningslinjer.

 

Hvad er Black Hat SEO?

Hvor du med White Hat SEO optimerer langsigtet med brugbar SEO og din hjemmesides brugere i fokus, er Black Hat SEO en teknik, hvor du kun optimerer med søgemaskinerne for øje.

Black Hat SEO-teknikker bruges af de SEO- og marketingfolk der mener, at Google og de andre søgemaskiners retningslinjer er en form for “propaganda”. De laver ikke søgemaskineoptimering for at forbedre brugervenligheden på deres website og derigennem opnå bedre rangering på søgeresultatsiderne. I stedet går de efter at forbedre deres rangering så hurtigt og profitabelt som overhovedet muligt, uden fokus på brugervenlighed. Og selvom det lyder fordelagtigt og fristende, er der en række ting, du skal være meget opmærksom på, når det gælder Black Hat SEO. Du kan nemlig blive straffet hårdt – og helt udelukket fra søgemaskineresultaterne – hvis du ikke følger søgemaskinernes retningslinjer, vilkår og betingelser.

Med Black Hat SEO vil du som regel se en bedre rangering i starten, lige efter din optimering, og efterfølgende opleve et kraftigt fald, når søgemaskinerne opdager det og straffer din hjemmeside.

Når du har en hjemmeside, er det derfor vigtigt at du kender til Black Hat SEO, så du er bevidst om hvad det er, og kan tage stilling til om det er en risiko du vil løbe – og om teknikkerne stemmer overens med det, dit brand og hjemmeside ellers står for. Det er især godt at kende til begrebet for at undgå at lave Black Hat SEO ved et uheld, da det er noget man sagtens kan komme ud for, hvis man ikke har læst Googles retningslinjer, betingelser og vilkår til ende (og hvor mange har lige det?).

 

Eksempler på Black Hat SEO-teknikker

Listen af Black Hat SEO-teknikker er lang, men her kommer en lille beskrivelse af nogen af de mest almindelige:

  • Link manipulation og købte links (link schemes):

    Links, der kun er til for at manipulere en sides rangering på en søgemaskineresultatside, køb og salg af links m.m. Læs mere hos Google Search Central her.
    OBS: Denne teknik er svær at komme uden om, da Google med dette punkt i deres guidelines gør det nærmest umuligt at linke videre til noget som helst. Langt de fleste vil f.eks. se det som helt normalt, at smide et link til egen hjemmeside i slutningen af et gæsteblogindlæg eller en kommentar på en debatside. Men det skriver Google sig ud af med dette punkt i deres guidelines, og de kan derfor straffe dig for det. Dog er det ikke så sandsynligt det sker og i sidste ende et udfald, der kommer an på, hvad intentionen bag linket har været og dets relevans i sammenhængen.

  • Skjult tekst og skjulte links:

    Skjuler du tekst eller links ved at give dem en meget lille font-størrelse eller den samme farve som baggrunden på din hjemmeside, laver du indhold, der kun er til for at blive set af søgemaskinerne.

  • Keyword stuffing:

    Er betegnelsen for overdreven brug af et eller flere søgeord/keywords. Teksten ikke er brugervenlig for læseren og de mange søgeord gør den problematisk at læse.

  • Cloaking:

    Når søgemaskinerne gennemser siderne på din hjemmeside, ser de som udgangspunkt det indhold, som de “menneskelige besøgende” også ser. Cloaking betyder, at du har oprettet en side til de “ægte” besøgende og en anden side til søgemaskinerne, med det formål at rangere højere på søgemaskinernes resultatsider.

  • Duplikeret indhold:

    Når du laver sider, sub-domæner eller domæner med duplikeret indhold fra din egen eller andres hjemmeside. Duplikeret indhold er ikke fremmende for din hjemmesides SEO, fordi søgemaskinerne undlader at vise sider, der minder for meget om hinanden i deres søgeresultater. Det gavner ikke brugeroplevelsen af resultaterne.

  • Negativ SEO:

    Er betegnelsen for det, der sker hvis dine konkurrenter implementerer en masse backlinks fra irrelevante sider, der linker til din hjemmeside. Intentionen er, at din hjemmeside dermed vil blive straffet af søgemaskinerne for de mange links, der går imod deres retningslinjer. Det er en beskidt metode, som bruges til at få konkurrenter ned på søgeresultatsider, så man selv rangerer højere.

 

Fordele og ulemper ved Black Hat SEO

Black Hat SEO kan, som før nævnt, give dig et hurtigt og stort boost opad på f.eks. Googles søgeresultatside og dermed også profitable organiske resultater. Keywordet her er hurtigt. For ja, dine resultater kommer til at vise sig hurtigere end ved White Hat SEO, men ønsker du en længerevarende forretning, er Black Hat SEO ikke anbefalelsesværdigt. Google (og andre søgemaskiner) ser meget seriøst på Black Hat SEO og slår ned på det, når de finder det (og det gør de). Du risikerer at din hjemmeside bliver helt udelukket fra søgeresultatsiderne, måske for en tid, måske for altid – og det er et usikkert forretningsgrundlag.

 

I dette blogindlæg har vi forsøgt at forholde os rimelig neutralt til, hvad der er rigtigt og forkert – det vil altid afhænge af øjnene der ser. Dog er Black Hat SEO ikke en teknik, som vi vil anbefale at praktisere, blandt andet fordi det er forbundet med stor risiko for at blive udelukket af søgemaskinernes resultater.

I Caleo Agency benytter vi os selv af White Hat SEO-teknikker. Det gør vi fordi de tapper ind i idéen om, at brugeroplevelsen og den værdi, de besøgende tillægger en hjemmeside skal være førsteprioritet og kendetegnet på en god hjemmeside. White Hat SEO stemmer også godt overens med inbound marketing-metoden og I Caleo tror vi på, at det er den bedste vej til en god og brugbar hjemmeside med en langvarig, sikker og god placering på søgeresultatsiderne.